AŞK…

“Aşkın hiçbir sıfata ve tamamlamaya ihtiyacı yoktur. Başlı başına bir dünyadır AŞK. Ya tam ortasındasındır merkezinde ya da dışındasındır, hasretinde…”

Herkesin sağda, solda, çarşıda, pazarda elinden; anlata anlata da dilinden düşürmediği bir kitaptı… Elif Şafak’ın Aşk’ı…

Bir buçuk sene öncesiydi. Otobüste sanırım yaklaşık bir 20 kişi vardık. Sıkışık sıkışık bir hâlde iş yerine gidiş-dönüş toplamda 2 saat yol kat ettiğimiz yine yorucu günlerden bir gündü. Arkadaşım o bunaltılı yolculuğa aldırmadan çantasından pembe bir kitap çıkardı ve sanki tüm günün dinlencesini bu kitapla çıkaracakmış gibi açıp sakince okumaya başladı… Beni sıkıntılar almış, afaganlar basmış, bir an önce kendimi bu içi dolu fıçıcık gibi yuvarlana yuvarlana ilerleyen bu taşıttan atmanın hayalini kurarken arkadaşımın gayet galesiz bir tavırla açıp bu pembe kitabı okumasına doğrusu hayret etmiştim. Etrafta çok görmüş olmamdan ötürü kapak resmine ve rengine aşina olduğumdan dolayı elindeki bu kitabı hemen tanıdım; ancak herkesin elinde olmasından mıdır yoksa çok ün yapmasından mıdır bilemiyorum; ama bende bu kitabı okuma hissi bir türlü uyanmamıştı. Sonra yaklaşık 3 ay sonra falan bu kitaba, misafir olduğum bir evin kitaplığında rastladım. İçimden “Anlaşıldı, senden kurtuluş yok! Nesin, nasılmışsın; herkesin elinden düşürmediği kadar var mısın bir görelim bakalım…” diyerek o pembe kitabı elime aldım. Ve 24 saat bile geçmeden kitabı bir solukta okuyup bitirdim😉

Ve Şems-i Tebrizî’ye olan hayranlığım bir kat daha arttı…

Kitap; Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî ile Şems-i Tebrizî’nin karşılaşmasından başlayıp, gönül bağlarının oluşmasından ayrılışlarına kadarki bir süreyi ihtiva ediyor; ancak bu aşk’ı, bu aşk’a çok uzak kalmış birinin anlatışından dinliyor ve onun da kendi hikâyesindeki aşk’ı buluşuna şahit oluyoruz. Beşeri aşk ile ilahi aşkın birbiri içindeki bütünleşmesine şahit oluyoruz. Ve Şems-i Tebrizî’nin “gönlü geniş ve ruhu gezgin sufî meşrepliler”in 40 mukaddes kuralını bir bir tanıyoruz.

Her zaman düşünmüşümdür: “Mevlânâ Celâleddin-î Rûmî bu denli gönlü genişse, bu denli etkileyici ve olağanüstü şiirler yazmışsa ve bu denli de gönülden Tanrı’ya bağlanıp ona duyduğu bu aşk’la tüm insanlığı sevmişse; ona aşk’ıyla karanlık bir gecede güneş olup doğan, bilgisiyle ışık olup ufkunu aydınlatan, en çıkmazlarda bile ona bir yol bulan murşidi Şems-i Tebrizî kim bilir nasıldı?..”

“Sen sen ol, kelimelere fazla takılma. Aşk diyarında dil zaten hükmünü yitirir. Aşk dilsiz olur…”

Şems’in aşk’ı başkaydı… Aşk ona göre bambaşkaydı… Diken gibi sert mizacının, insanın yüzüne kırbaç gibi inen dosdoğru sözlerinin ve haşin, hırçın tabiatının ardında bambaşka bir insan vardı. Bambaşka bir gönül ve içinde taşıdığı bambaşka bir aşk… Derin bilgisi ve engin düşüncesiyle okyanuslara yelken açmış, cesur bir komutan edasıyla, vakur, dimdik duruşuyla o bambaşka bir gönül ehliydi. O, en katı yüreklere güneş gibi doğan aydınlık bir sabahtı. O, kör gönüllere bir ışıktı… O, Şems’ti: Şems-i Tebrizî…

“Er ya da geç buluşmak vardı kaderimde. Onu bulduğumda o derin ela gözlerinin neden böylesine mahzun baktığını öğrenecektim ve tabii bir de hazan mevsiminde bir gece yarısı nasıl öldürüleceğimi…”

Baba Zaman Şems’e der ki: “Bak, ipek böceği kozadan çıkarken alın teriyle ördüğü ipeği yırtıp parçalar. Bu yüzden çiftçiler ya ipeği seçerler ya ipek böceğini. İkisini birden koruyamazlar. Çoğu zaman ipeği kurtarmak için ipek böceğinin canını alırlar. Bir tek ipek mendil için bilir misin yüz ipek böceği can verir?

Şafak sökerken el öpüp helalleşmeye geldi. Baktım, uzun kara saçlarını kazımış. Şaşırdım; ama ne sebebini sordum ne o anlattı. Bir tek şöyle söyledi:

-Bir hikâyede benim payım ipek böceğine benzer. Rumî ipektir, ilmik ilmik örülecektir. Vakit tamam olunca ipeğin bekası için ipek böceğinin ölmesi gerekir…

Eğer aşk’a sınır çekenlerdenseniz, aşk’a inanmayanlardansanız, aşk’sız koca bir ömür sürdüyseniz önce siz okumalısınız bu Aşk’ı… Aşk’a emek verenler ve aşk’la bağlı olanlar Aşk’la aşk’ı yeniden keşfedeceğinize eminim…

“Hayatımın ışığı!

Çilelerimin amacı!

Gel!

Tebriz’in harikulade güneşi!

Nerdesin?..”

About denizkizi

BenDeniz hakkında ne anlatayım ki şimdi :P Koyu bir Galatasaraylı, Bollywood fanatiği ve Kore sempatizanı, karikatür manyağı, inatçı, gözükara ve dikkafalının biriyim; deliyi adam edemesem de adamı deli ederim :P Burada sadece benimle aynı kafadan insanların olup olmadığını görmek istedim ;) Eğer yalnızsam durum feci zaten :D :D
Bu yazı Aşk (Elif Şafak'tan...), Kitaplığımdan... içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

AŞK… için 12 cevap

  1. mevsume dedi ki:

    bu kitabı ilk okuduğumda bende sevmiştim. fakat sonrasında üzerinde epey düşündüm. acaba buradaki aşk ne kadar doğru anlatılmıştı ya da mevlana ve şemsin kişilikleri olduğu gibi yansıtılmış, gerçeklerle bire bir bağlantılımıydı. çünkü benim yarım yamalak da olsa tanıdığım bu iki büyük zat bu şekilde değildi. sonra kitap üzerine birçok yorum okudum. mevlana ve şemsi ufak tefek de olsa analiz ettim. ve sonuş olarak ortaya birçok insanın aynı görüşe vakıf olduğu gibi elif şafak, ne mevlana yı ne de şemsi tam olarak tanyabilmiş olduğunu gördüm. kitapta anlatılan aşk çok çok zahiri ve asla gerçekleri yansıtmayan uydurma bir şey. göze ve gönle güzel yansıtılmış, gerçekte ise çook ötelerde bir diyaloğun olduğu gibi yansıtılmadığı bir AŞK..

  2. denizkizi dedi ki:

    Sevgili Mevsume,
    Öncelikle değerli yorumun için teşekkür ederim🙂 “Sayfama pek kimse gelmiyor” diye düşünürken ismini görmem inan beni mutlu etti😉
    Yorumunla ilgili olarak naçizane düşüncelerimi belirtmek isterim: Tasavvufla ilgilenmeye meraklı olan ve bununla ilgili de eğitim alan biri olarak, senin gibi bu kitabı ilk okuduğumda ben de çok etkilendim. Yazımda da dediğim gibi elimden düşürmeden bir solukta okuyup bitirdim. Sonrasında da kitap üzerinde uzun uzun düşündüm ve bu konuda epey bilgi sahibi olan kişilerle de konuştum, sorular sordum. Kesin bilgileri içermemesi ve salt doğruları yansıtmaması normal, sonuçta bir roman. Dilinin yalın ve ifadelerin de yer yer zayıf olması, Arapça-Farsça kelimelerin de fazlaca kullanılmayışı bu kitabın anlaşılırlık seviyesini yükselttiği için Aşk, epey sevildi ve okuyucu buldu. Doğru söylüyorsun, bazı bilgilerin doğruluğu tartışmalı; ancak roman olduğunu da düşünürsek biraz daha etkileyici bir dille yazılmış olmasıyla kitapta hayalî ögelerin de yer alması normal gibi geldi bana. Sana Mevlânâ ile Şems’in arasındakiler mi yapmacık geldi yoksa romandaki kahramanların arasındaki duygular mı bilemiyorum; ama benim düşüncelerim değişmedi. Roman tadıyla okuyup beğendiğim ve etkilendiğim bir kitap oldu: Aşk…

  3. mevsume dedi ki:

    seyrek de olsa sesi çıkmayan ziyaretçilerindenim bende:) bazen bir yerlere yorum yazacak zamanım dahi olamayabiliyor. bizler az çok mevlana ve şemsi tanıyor ya da neyin doğru neyin yanlış olduğunu tahmin edebiliyoruz. fakat elif şafak romanlarıyla ün salmış kitapları elden ele dolaşan bir yazar. gerçekten kalemi güzel fakat bu kitabında şahısların hayatları yanlış aktarıldığı için çoğu kesimin zihninde yanlış izler bıraktı. şems hakkındaki iddiaları bana çok dokunmuştu. çok zıt bir yaşantı yansıtılmış sanki.aslındaki gerçekte yaşanan aşk daha da ilgi çekici, merak uyandırıcı.kitabı yine okusam akıcı uslübundan dolayı belki yine etkisinden kurtulamam.
    bu arada bende kere ve hint tutkunuyum. doğrusu bu ikisini bir arada seven (benden birini) bulmam beni mutlu etti:)izlemeye çoooook az zamanım olsada tatillerde ilklerim bunlardır.yalnız bu konuda sen benden ilerdesin:)

    • denizkizi dedi ki:

      Sesli ya da sessiz… Ziyaretçilerimin ne şekilde olursa olsun bir şekilde buraya arada bir de olsa uğruyor olması valla beni sevindirdi😀 “Yorumlardan başımı alamıyorum”:mrgreen: demek; bana ne kadar yabancıysa ziyaretçi kavramı da bana benim sayfam için artık yabancı gelmeye başladı, ancak şu günlerde seni görünce bir izlenme, okunma ışığı doğduğunu gördüğümden sevindim😀
      Ooo… Ne güzel Hint tutkunusun ve 2sini 1 arada seven biri olarak sayımız günden güne artıyor desene:mrgreen: Mevsume, çaktırma da aslında benim de bu konuda pek ilerde olduğum da pek söylenemez😀 Ben de fırsat ve vakit buldukça seyretmeye çalışıyorum, tabii uzak doğuyu sevmeyen insan baskısından (!) kurtulup rahat bir zaman bulabilirsem😉🙂

  4. mevsume dedi ki:

    inanır mısın şu an uzuuun bir ödev hazırlamam gerekirken burada hint, kore müziklerine bakmakla meşgulüm. burası yaramadı bana sanırım🙂

    • denizkizi dedi ki:

      Ayyy… Sayfamdan da ayrılmanı istemem ama şimdi ödevden de kalmanı bekleyemem😦 Eğer uzunsa zaten anca biter😦 Ne kadar zorlu ve yorucu olduğunu tahmin edebiliyorum😐 Kolay gelsin, ödevin bitince yine gel, yorumlarınla sayfamı şenlendir, her zaman sayfam sana açık😀

  5. çok güzel analiz etmişsin kitabı..eline yüreğine sağlık cidden.

  6. Ebru Mersin dedi ki:

    Ben Elif Şafagın aşk kitabını daha önce türkçe ögremenimizin evindeki kitaplıkta görmüştüm ve daha önce bi yerde gmrmüştüm sonra merak edip kitabı bir tanıdıgım kitapçıdan sipariş ettim ve okumaya başladım . Ve Roman çok güzel. beni çok etkiledi ve bazı yerleri hayal edilipte yazılmiş gerçek le alakası yok ama çok güzel . Romanın özelligi o zaten . yaşanmış yada yaşanalabilir olayların yazılmasıdır içinde tabikide hayal ürünü olacak yani.. Bence süperrrrr.

  7. gazel külüğ dedi ki:

    bence mükemmel bi kitap bn 14 yaşında bi öğrenciyim okulumuzda aşk kitabı üzerine yarışma yapılıyo bn büyük bi zevkle okudum ve aklımda birsürü yeri kaldı en güzel yeri de

    ”şeriat derki sennki senin benimki benim,tarikat derki seninki senin benimkide senin,marifet derki ne senin ki ver ne benim ki,hakikat derki ne sen var ne be”

Bir Cevap Yazın

